سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه دانش به کار بستن آن است . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

کلام عشق

 ایا جن جسم دارد ومی تواند کسی را اذیت کند ؟

 جن موجودی است که هرچند دارای روح وجسم البته با قابلیت های ویژه خود است اما در شرائط عادی از حس ما پنهان است . از آیات قرآن استفاده می‏شودکه جن مکلّف به تکالیف الهی است. درباره جن افسانه‏ها و داستان‏های خرافی بسیاری ساخته‏اند، ولی اصل وجود آن و صفات ویژه‏ای که در قرآن برای جن آمده، مطلبی است که هرگز با علم و عقل مخالف نیست.

 جن‏ها مانند انسان‏ها دارای دو گروهند: مؤمنان صالح و کافران سرکش.

ویژگی‏های ذیل در مورد جن از آیاتی از قرآن استفاده می‏شود:

 1- موجودی است که از شعله آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده.(1)

 2- دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است.(2) 3- دارای تکلیف و مسئولیت است.(3)

 4- گروهی از آن‏ها مؤمن صالح و گروهی کافرند.(4)

 5- دارای حشر و نشر و معادند.(5)

 6- قدرت نفوذ در آسمان‏ها و خبرگیری و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند.(6) 7- با بعضی از انسان‏ها ارتباط برقرار می کردند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهایی داشتند، به اغوای انسان‏ها می پرداختند.(7)

 8- میان آن‏ها افرادی یافت می شوند که از قدرت زیادی برخوردارند، همان گونه که میان انسان‏ها چنین است.(8)

 9- قدرت بر انجام بعضی از کارهای دشوار از جمله کارهای مورد نیاز انسان را دارند.(9)

10- خلقت آن‏ها روی زمین قبل از خلقت انسان‏ها بوده است.(10)

 از آیات استفاده می‏شود بر خلاف آن چه میان مردم مشهور است و آن‏ها را "از ما بهتران" می دانند، انسان برتر از آن‏ها است، به دلیل این که تمام پیامبران الهی از میان انسان‏ها برگزیده شدند. جنّیان به پیامبر اسلام که بشر بود، ایمان آوردند و از او تبعیت کردند. اصولاً واجب شدن سجده در برابر آدم بر شیطان (که بنا به تصریح قرآن از بزرگان طایفه جن بود)(11) دلیل بر فضیلت نوع انسان بر جن می باشد. جهات خرافی و غیر منطقی به این موجود داده شده که وقتی نام جن برده می‏شود، بعضی از خرافات با آن تداعی می‏شود، از جمله این که آن‏ها را با اَشکال غریب و وحشتناک موجوداتی دُم دار و سم دار می کشند و اینان را موذی و پر آزار، کینه توز و بدرفتار می دانند که ممکن است از ریختن یک ظرف آب داغ در یک نقطه خالی، خانه‏های بسیاری را به آتش کشند! بودن جن در تاریکی نیز یکی از خرافاتی است که شایع شده است و هیچ واقعیتی ندارد ،اما در مورد اذیت کردن جنیان نسبت به انسان ها باید گفت : هرچند چیزهای عجیب و غریبی که در این باره بین مردم شایع است صحیح نیست .در اکثر موارد اگر نگوییم همه آنها تنها نقل قول های پرواسطه وبدون منتهی شدن به فرد خاص است، اما یقینا وقتی موجودی به نام جن با ویژگی ها وتوانمندی های مختلف را پذیرفتیم ،نمی توانیم به طور قطع ویقین بگوییم این موجودات نمی توانند به انسان ها ضرری بزنند ، هرچند تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده باشد زیرا دنیا محل رخداد حوادث متفاوت و تاثیر و تاثر عوامل گوناگون بر یکدیگر است . آیا می توانید مطمئن باشید که در طول زندگی هیچ حیوانی به شما آسیبی نمی رساند ؟ مسلما خیر ؛ پس جن که بالاتر از حیوان موجودی دارای اختیار واراده است چرا نتواند ؟ پس اصل وامکان این مساله را نمی توان رد کرد لکن شرائط وقوانین حاکم بر زندگی دو موجود متفاوت یعنی انسان وجن اقتضا می کند که به این اطمینان برسیم ارتباط واصطکاکی بین ما و آنها به وجود نخواهد آمد . در واقع باید گفت زمینه وانگیزه ارتباط و اصطکاک بین ما وآنها از دو طرف وجود ندارد . تنها در موارد نادری ممکن است چنین امری پیش بیاید و جنی کافر یا بدکار به دلائلی قصد آسیب زدن به انسانی را بکند . درصد رخ دادن چنین امری آن قدر پایین است که دغدغه ای برای انسان بر نیا نگیزاند . این امر همانند آن است که بگوییم ممکن است انسان شرور و بدکاری در یک شب بدون هیچ دلیلی قصد اذیت وآزار ما را بکند ولی ما حتی از این اتفاق ممکن و محتمل الوقوع چندان ترسی به خود راه نداده، تنها در شرائط خاص با رعایت تمهیداتی احتمال بروز چنین حوادث ناخوشایندی را منتفی می کنیم مثلا در وقت نامناسب از شب در مکانی که احتمال حضور اراذل واوباش باشد ،حضور نمی یابیم .به همین نسبت هم می توانیم در مورد احتمال صدمه دیدن از برخی موجودات دیگر مانند جنیان با تمهیداتی مانند صدقه دادن یا عادت به خواندن برخی سوره ها مانند ناس وفلق ویا آیة الکرسی از بروز چنین حوادث بسیار بعید ایمن گردیم . چیزهایی مانند دزدی و مانند آن اصلاً صحت ندارد.

 1. الرحمن /15

 2. آیات مختلف سوره جن.

 3. آیات سوره جن و الرحمن.

 4. جن /11

 5. جن/ 15

 6.جن/ 9

 7. جن/6

 8. نمل /39

 9. سباء /12،13

 10. حجر /27

 11. کهف /



  • کلمات کلیدی : جن، اذیت، روح، انسان‏ها، قدرت، شیطان، دیدن

  • ::: یکشنبه 88/8/17 ::: ساعت 11:42 صبح :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر