سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شریف به تمام معنا کسی است که دانشش مایه شرف او گردد [امام جواد علیه السلام]
 

 

 

کلام عشق

یا فاطمه زهرا سلام الله علیها
           دلا بیا سرای علی دری بزنیم                               به خانه ای که درش سوخته دری بزنیم
          خبررسدهکه این روزهاعلی تنهاست                     بیاتابه خانه بی فاطمه سری بزنیم
وصیت
 در ایام بیماری، فاطمه (علیها السلام) روزی امام علی (علیه السلام) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرار داد و به آن حضرت وصیت نمود که پس از وفاتش، فاطمه (علیها السلام) را شبانه غسل دهد و شبانه کفن نماید و شبانه دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر جنازه او حاضر نباشند.
 
شهادت
 سرانجام روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری فرا رسید. فاطمه (علیها السلام) آب طلب نموده و بوسیله آن بدن مطهر خویش را شستشو داد و غسل نمود. سپس جامه‌ای نو پوشید و در بستر خوابید و پارچه‌ای سفید به روی خود کشید؛ چیزی نگذشت که دخت پیامبر، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، دنیا را ترک نموده و به شهادت رسید؛ در حالیکه از عمر مبارکش بنا بر مشهور، 18 سال بیشتر نمی‌گذشت و بنا بر مشهور تنها 95 روز پس از رسول خدا در این دنیا زندگی نمود.
فاطمه (علیها السلام) در حالی از این دنیا سفر نمود که بنا بر گفته معتبرترین کتب در نزد اهل تسنن و همچنین برترین کتب شیعیان، از ابابکر و عمر خشمگین بود و در اواخر عمر هرگز با آنان سخن نگفت؛ و طبیعی است که دیگر حتی تأسف ابی‌بکر در هنگام مرگ از تعرض به خانه فاطمه (علیها السلام) سودی نخواهد بخشید.
 
تغسیل و تدفین
 مردم مدینه پس از آگاهی از شهادت فاطمه (علیها السلام)، در اطراف خانه آن بزرگوار جمع گشتند و منتظر تشییع و تدفین فاطمه (علیها السلام) بودند؛ اما اعلام شد که تدفین فاطمه (علیها السلام) به تأخیر افتاده است. لذا مردم پراکنده شدند. هنگامی که شب فرا رسید و چشمان مردم به خواب رفت، امام علی (علیه السلام) بنا بر وصیت فاطمه (علیها السلام) و بدور از حضور افراد، به غسل بدن مطهر و رنج دیده همسر خویش پرداخت و سپس او را کفن نمود. هنگامی که از غسل دادن او فارغ شد، به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) (در حالی که در زمان شهادت مادر هر دو کودک بودند.) امر فرمود: تا عده‌ای از صحابه راستین رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را که البته مورد رضایت فاطمه (علیها السلام) بودند، خبر نمایند تا در مراسم تدفین آن بزرگوار شرکت کنند. (و اینان از 7 نفر تجاوز نمی‌کرده‌اند). پس از حضور آنان، امیر مؤمنان بر فاطمه (علیها السلام) نماز گزارد و سپس در میان حزن و اندوه کودکان خردسالش که مخفیانه در فراق مادر جوان خویش گریه می‌نمودند، به تدفین فاطمه (علیها السلام) پرداخت. هنگامی که تدفین فاطمه (علیها السلام) به پایان رسید، رو به سمت مزار رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نمود و گفت:
"سلام بر تو ای رسول خدا، از جانب من و از دخترت؛ آن دختری که بر تو و در کنار تو آرمیده است و در زمانی اندک به تو ملحق شده. ای رسول خدا، صبر و شکیبایی‌ام از فراق حبیبه‌ات کم شده، خودداریم در فراق او از بین رفت... ما از خداییم و بسوی او باز می‌گردیم... به زودی دخترت، تو را خبر دهد که چه سان امتت فراهم گردیدند و بر او ستم ورزیدند. سرگذشت را از او بپرس و گزارش را از او بخواه که دیری نگذشته و یاد تو فراموش نگشته..."
امروزه پس از گذشت سالیان متمادی همچنان مزار سرور بانوان جهان مخفی است و کسی از محل آن آگاه نیست. مسلمانان و بخصوص شیعیان در انتظار ظهور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بزرگترین منجی الهی و یازدهمین فرزند از نسل فاطمه (علیها السلام) در میان ائمه می‌باشند تا او مزار مخفی شده مادر خویش را بر جهانیان آشکار سازد و به ظلم و بی عدالتی در سراسر گیتی، پایان دهد.
 




  • کلمات کلیدی : وصیت، تغسیل و تدفین، شهادت

  • ::: چهارشنبه 88/3/6 ::: ساعت 11:0 عصر :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر


    6‌ نکته برای شاداب ‌تر و جوان ‌تر شدن 

    شما هم احتمالاً شنیده‌اید

    که برخی غذاها موجب می ‌شوند شما جوان ‌تر به نظر آیید. ‌به نظر میآید این غذاها موثر هستند، مخصوصا اگر همراه با دیگر روش های سالم زیستن باشند.‌‌ در زیر نکاتی را که موجب ایجاد یک احساس خوب و دلپذیر در شما می ‌شود و همچنین توصیه‌هایی را برای مبارزه با ‌پیری برای ‌تان گوشزد می کنیم.


    1- ‌ به اندازه کافی بخوابید

    کم‌ خوابی عوارض زیادی دارد، یکی از عوارض کم‌ خوابی پیری است. علاوه بر این کم خوابی بر روی کنترل ‌وزن نیز تاثیر دارد. استرس‌ ها ممکن است نیاز به خوابیدن را افزایش دهند. ‌مطالعات نشان می ‌دهد که عدم خواب کافی می‌‌تواند میزان هورمون گرسنگی (یعنی گرلین ghrelin‌‌) را در بدن ‌تغییر دهد و در نتیجه تمایل به خوردن مواد غذایی شیرین، در فرد بسیار بالا می رود. ‌تحقیقات بیانگر این مـطـلـب هـسـتـنـد کـه خواب شبانه کمتر از7 ساعت، برای اغلب افراد کافی نیست. ‌اما در نهایت این شما هستید که می‌ دانید چه مقدار خواب برای بدن و شرایط شما کافی است.‌


    2- ‌ به مقدار کافی آب بنوشید

    با اینکه اغلب اوقات، نوشیدن آب ‌میوه صـنـعـتـی، نـوشـابـه و دیگر نوشیدنی ‌های پُـرکـالـری، وسوسه برانگیز است، اما ‌این نوشیدنی‌ ها، نه تنها کالری زیادی دارند، بلکه موجب "دهیدراتاسیون" یا "کم ‌آبی بدن" نیز می ‌شوند که این ‌امر باعث می ‌شود پوست شما خسته به نظر آید. ‌علاوه بر این، نظر محققان بر این است که از هر سه مرتبه ای که فکر می ‌کنید گرسنه هستید، دو مرتبه آن شما ‌تشنه هستید. پس نوشیدن آب به میزان کافی کمک می ‌کند تا شما لاغر شوید. ‌میزان نیاز به مایعات، در افراد متفاوت است، اما به طور کلی 1500 تا 2000 میلی لیتر در روز، میانگین مـیـزان ‌مـصـرف مـایـعـاتی است که توصیه شده است. ‌


    3- ‌ با استرس مبارزه کنید

    ورزش به سوخت کالری در بدن و مقابله با استرس بسیار کمک می کند. اما اگر شما به هر دلیلی عصبی و ‌مضطرب هـستید، ممکن است فقط با انجام یک فعالیت بدنی مثل بدنسازی، نتوانید آرام شوید. پس به دنبال دیگر راه ‌های مبارزه با استرس نیز باشید.‌ادامه مطلب...




    ::: یکشنبه 88/3/3 ::: ساعت 10:40 صبح :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر
    9 نکته برای داشتن موهای زیبا
    برای  داشتن  موهایی  زیبا  چه  کاری  انجام  دهیم؟  اگر  دوست  دارید  هنگامی  که  مقابل  آینه  ایستاده  اید  و  به  شانه  کردن  موهای  خود  مشغول  هستید،  از  برق  و  زیبایی  موهایتان  به  وجد  بیایید؛  رعایت  نکاتی  را  که  می  تواند  کمک  بسیاری  به  این  امر  بکند  در  برنامه  زندگی  خود  قرار  دهید. 
    در  این  جا  به  برخی  نکات  اشاره  می  کنیم: 
    1  -  انتخاب  یک  شامپوی  مناسب  مهمترین  راه  برای  حفظ  سلامت  موی  سر  است.  شامپو  مسئول  پاک  کردن  موها  از  هرگونه  آلودگی،  گرد  و  خاک  و  چربی  است  که  بر  روی  سر  انباشته  شده  و  برایش  دردسر  ساز  شده  اند.  حال  اگر  شامپوی  انتخابی  ما  توان  از  بین  بردن  این  مواد  زاید  را  نداشته  باشد،  در  واقع  به  مهمترین  وظیفه  خود  عمل  نکرده  است.  هیچگاه  سشوار  داغ  را  روی  موی  خیس  نگیرید  چرا  که  این  کار  باعث  شکنندگی  مو  می  شود.  اگر  هم  عجله  به  خشک  شدن  سریع  مو  داشتید،  سشوار  را  روی  گرمای  کم  یا  متوسط  بگذارید  و  آن  را  از  فاصله  دور  به  شکلی  که  مرتب  آن  را  روی  قسمت  های  مختلف  مو  می  چرخانید  نگه  دارید.  هیچگاه  برای  چند  دقیقه  بر  روی  یک  نقطه  متوقف  نشوید. 
    2  -  همیشه  با  توجه  به  نوع  و  جنس  مو  شامپوی  خود  را  انتخاب  کنید  .  شخصی  که  موی  چرب  دارد  نباید  از  شامپویی  که  مختص  موهای  خشک  است  استفاده  کند 
    3  -  به  نحوه  شستن  موها  دقت  کنید  .  به  آرامی  موها  را  بشویید  و  به  تمیز  شدن  تمامی  قسمت  های  آن  توجه  نمایید. 
    4  -  برای  نرمی  مو  از  نرم  کننده  استفاده  کنید.  اگرچه  بسیاری  از  تولیدکنندگان  ادعا  می  کنند  که  شامپوهایشان  حاوی  نرم  کننده  است،  اما  بسیاری  از  آنها  فاقد  این  ماده  هستند  و  در  نتیجه  شخص  نیاز  دارد  تا  از  یک  نرم  کننده  جانبی  نیز  بهره  ببرد. 
    5  -  پس  از  شستن،  موهای  خود  را  به  آرامی  با  یک  حوله  خشک  کنید  توجه  داشته  باشید  که  هیچگاه  سشوار  داغ  را  روی  موی  خیس  نگیرید  چرا  که  این  کار  باعث  شکنندگی  مو  می  شود.  اگر  هم  در  خشک  کردن  سریع  مو  عجله  داشتید،  سشوار  را  روی  گرمای  کم  یا  متوسط  بگذارید  و  آن  را  از  فاصله  دور  به  شکلی  که  مرتب  آن  را  روی  قسمت  های  مختلف  مو  می  چرخانید  نگه  دارید.  هیچگاه  برای  چند  دقیقه  بر  روی  یک  نقطه  متوقف  نشوید.ادامه مطلب...




    ::: سه شنبه 88/2/22 ::: ساعت 9:58 عصر :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر

    سیب

    • کلیات گیاه شناسی درخت سیب در یبشتر نقاط دنیا پرورش داده می شود و سیب میوه ایست که می توان گفت در هر جای دنیا وجود دارد و همه مردم دینا انرا می شناسند. در کشور عزیز ما ایران این درخت بصورت وحشی در جنگل های شمال وجود دارد در لاهیجان و رودسر آنرا آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می گویند . سیب انواع مختلف درد . انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت و برد می باشد . سیب نوع ترش و شیرین درد .
    • ترکیبات شیمیایی

    : سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بیمناسبت نیست که یک ضرب المثل انگلیسی می گوید که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی نیاز می کند. موادی که در یک سیب متوسط وجود دارد بشرح زیر است : انرژی 258 کالری پروتئین 1/2 گرم چربی 1/6 گرم مواد نشاسته ای 59/6 گرم کلسیم 24 میلی گرم فسفر 10 میلی گرم آهن 1/2 میلی گرم ویتامین آ 360 واحد ویتامین ب 1 0/15 میلی گرم ویتامین ب 2 0/08 میلی گرم ویتامین ب 3 0/1 میلی گرم ویتامین ث 18 میلی گرم ناگفته نماند که ویتامین های وجود در سیب بیشتر در پوست سیب وزیر پوست آن قرار درد بنابراین آنهایی که می توانند پوست سیب را هضم کنند بهتر است که آنرا با پوست میل کنید و اگر می خواهیدخواص پوست آنرا بکنید بهتر است که سیب را خیلی نازک پوست کنید
    • خواص داروئی:
    1)سیب یک میوه قلیایی است و تمیز کننده بدن است و بعلت درا بودن پکتین زیاد آب اضافی بدن را خارج می سازد
    2)سیب را می توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان بکار برد . بدین منظور سیب را باید رنده کرد و استفاده نمود .سیب را می توان پخت و برای آنهایی که روده تنبل دارند آن را روی آتش ملایمی بپزید البته حتما ازظرف لعابی یا تفلان استفاده کنید زیرا به این طریق پکتین و ویتامین های آن حفظ می شود.
    3)شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صدا می باشد .برای تهیه شربت سیب یک کیلو سیب راشسته و با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید سپس آنرا با پارچه نازکی صاف کنید و چند تکه قند به آن اضافه کنید و دوباره روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید و آن را از روی آتش بردارید روزی سه تا چهار فنجان از این شربت بنوشید.
    4)سیب دارای مقدر زیادی کلسیم است و کلسیم سیب به بدن کمک می کند که کلسیم غذاهای دیگر را نیز جذب کند.
    5)خوردن سیب یبوست را برطرف می کند و برای خستگی مفرط مفید است .ادامه مطلب...




    ::: شنبه 88/2/12 ::: ساعت 1:16 عصر :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر

     
    راهنمای غذایی نوجوانان در سن بلوغ
    *گروه نان غلات:11-6 سهم (هر سهم=1کف دست نان، نصف لیوان ماکارونی یا برنج پخته و...)

    *گروه سبزی ها:5-3 سهم (نصف لیوان سبزیجات پخته، 1 لیوان سبزیجات خام.1 عدد گوجه فرنگی یا خیارو ...)

    *گروه میوه ها:4-2 سهم(1قاچ هندوانه یا طالبی،ا عدد سیب ،پرتغال و...)

    *گروه شیر و لبنیات:4-3 سهم(1 لیوان شیر ماست کشک،یک قوطی کبریت پنیر)

    *گروه گوشت،حبوبات و مغزها:3-2 سهم

    (60 گرم گوشت قرمز مرغ ماهی،نصف لیوان حبوبات پخته،1 عدد تخم مرغ،ربع لیوان انواع مغز ها)

     نکته:

    برنامه غذایی هر نوجوان باید شامل 3 وعده غذای اصلی و 2 میان وعده باشد.

    نمونه ای از میان وعده های مناسب :

    توت خشک،انجیر،خرما،نخودچی کشمش،پسته،بادام،گردو،نان پنیر،نان کره مربا،شیر بیسکوییت،میوه ها

    نوجوانان باید در برنامه غذایی خود از مواد غذایی زیر استفاده نمایند:

    *پروتئین

    :تخم مرغ،گوشت،شیر،پنیر،غلات حبوبات

     *ویتامینA:

    :جگر،زرده تخم مرغ،شیر،اسفناج،هویج،کره

    *ویتامینِِِD

    :روغن ماهی،جگر،زرده تخم مرغ شیر،ماست،تابش مستقیم نور افتاب

    *ویتامین های B1،B2،B6،B12:

    جگر،گوشت،تخم مرغ،شیر،پنیر،غلات

    *ویتامن C:

    مرکبات،گوجه فرنگی،سبزی های برگ سبز

    *روی:

    گوشت،جگر،تخم مرغ،ماهی،شیر،غلات

    *ید

    :غذاهای دریایی،نمک ید دار

    *آهن:

    جگر،زرده تخم مرغ،گوشت،عدس،اسفناج

    *کلیسیم شیر،ماست،پنیر،کشک،زرده تخم مرغ،غلات،ماهی

    مشکلات تغذیه ای در سنین بلوغ:

    *نداشتن تمایل به صرف صبحانه:

    صبحانه مهمترین وعده غذایی است و نخوردن آن باعث کاهش یاد گیری و بروز خستگی ،ضعف و بی حالی می شود.

    صرف شام در ابتدای شب،خوابیدن به موقع،زود از خواب بیدار شدن،ورزش کردن داشتن برنامه غذایی متنوع به افزایش اشتها در صبح کمک می کند.

    *تمایل به مصرف غذاهای غیر خانگی و مصرف بی رویه تنقلات

    مصرف غذاهای بازاری نظیر:ساندوچ،پیتزا و ... همچنین تنقلاتی نظیر:پفک،چیپس،انواع شکلات ها و...در این سنین بسیار شایع میباشد.این دسته از غذاها از نظر مواد مغذی فقیرند و در صورت مصرف زیاد با مشکلاتی نظیر کمبود ویتامن ها و املاح،افزایش چربی

    خون،دیابت،،چاقی،مشکلات قلبی و عروقی و... مواجه خواهیم شد.

    *پرخوری عصبی :

    نوعی اختلال در غذا خوردن است که افراد مبتلا، بیش از حد غذا می خورند و پس از هر بار غذا خوردن دچار افسردگی می شوند و مبادرت به کاهش وزن از طریق رژیم های غذایی می نما یند.عوارض آن عبارت است از:خستگی،ضعف،کاهش تمرکز.مبتلایان بایستی برای درمان از متخصص تغذیه کمک بگیرند.

    *بی اشتهایی عصبی:

    حالتی است که در آن انگیزه شدید فرد برای لاغر ماندن منجر به امتناع وی از غذا خوردن می شود و این امر در دراز مدت منجر می شود فرد بی اشتها شود.عوارض:ضعف،خستگی،گیجی،غش .مبتلایان بایستی برای درمان از متخصص تغذیه کمک بگیرند.

    *چاقی:

    چاقی در نوجوانان به دلایل متعددی از قبیل ارث،افراط در مصرف غذا،کم تحرکی و مصرف زیاد غذاهای چرب ایجاد می شود.توصیه هایی برای پیشگیری از چاقی:

     ر مصرف چربی ها احتیاط کنید

     در برنامه غذایی روزانه خود از میوه ها و سبزی ها استفاده نمایید

    به جای استفاده از تنقلات از میان وعده های سالم مانند میوه ها،توت خشک ، نخودچی کشمش،شیر و ... استفاده نمایید

    هر روز ورزش کنید.

    • 
    هر روز 5-4 لیوان اب بنوشید






    ::: چهارشنبه 88/2/2 ::: ساعت 10:44 عصر :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر


    هنگامى که امام حسین علیه السلام متولّد شد، پیغمبر اسلام صلّلى اللّه علیه و آله پس از بشارت و تهنیت ، خبر از شهادت نوزاد و کیفیّت کشته شدنش را داد، حضرت زهراء سلام اللّه علیها سخت گِریست و اظهار داشت : در چه زمانى اتّفاق خواهد افتاد؟
    پیامبر اسلام فرمود: زمانى که من و تو و پدرش ، علىّ و برادرش ، حسن نباشیم و او یعنى ؛ حسین تنها باشد.
    آن گاه گریه حضرت زهراء سلام اللّه علیها افزون یافت و گفت : چه کسى براى فرزندم گریه و عزادارى خواهد کرد؟
    حضرت رسول فرمود: فاطمه جان ! زنان و مردان امّت من بر مصیبت او و اهل و عیالش مى گریند و نوحه سرائى و عزادارى خواهند کرد، و این نوحه سرائى و عزادارى هر سال تجدید خواهد شد؛ و چون روز قیامت برپا شود تو، زنان گریه کننده و عزادار بر حسین را شفاعت نموده و من ، مردانشان را شفاعت مى کنم .
    و اى فاطمه ! تمام چشم ها در قیامت گریان مى باشند، مگر آن چشمانى که در عزا و مصیبت حسین علیه السلام گریان بوده باشد که آنان خندان و خوشحال وارد بهشت خواهد شد.

     






    ::: سه شنبه 88/2/1 ::: ساعت 10:47 عصر :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر

    زیباست که با خدای خود چت بکنیم


    در سایه نماز شب عبادت بکنیم

     


    ای کاش که ما فلاپی دل ها را


    با عشق رسول وال (ع)فرمت بکنیم





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 88/1/28 ::: ساعت 1:18 عصر :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر
       1   2      >