سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همانا خدا را بندگانى است که آنان را به نعمتها مخصوص کند ، براى سودهاى بندگان . پس آن نعمتها را در دست آنان وا مى‏نهد چندانکه آن را ببخشند ، و چون از بخشش باز ایستند نعمتها را از ایشان بستاند و دیگران را بدان مخصوص گرداند . [نهج البلاغه]
 

 

 

کلام عشق

شرط رهبرانقلاب برای خواندن خطبه عقد
کسانی که توسط رهبر انقلاب خطبه عقدشان خوانده شده است متوجه نگاه ویژه رهبر به این مسئله مهم شده اند.
که موضوع مهریه همواره یکی از موضوعات مهم مطرح شده در جریان مراسم ازدواج بوده است.
موضوعی که به نظر می رسد در صورتی که طرفین راضی باشند به شکل مناسبی قابل حل است.
کسانی که خطبه عقدشان توسط رهبر انقلاب خوانده شده است متوجه نگاه رهبر به این مسئله مهم شده اند.تا آنجا که خواندن خطبه عقد توسط رهبر انقلاب یک شرط دارد و آنهم مقدار معین مهریه 14 سکه ای است.
در همین زمینه یکی از همراهان رهبر در کتاب گوشه هایی از زندگی رهبر انقلاب این طور نقل می کنند:
یک شب که به منزل شهیدی رفته بودیم ، پس از احوالپرسی و گفتگو ، موقع خداحافظی یکی از اعضای خانه جلو رهبر انقلاب آمد و گفت: دو نفر از فرزندان شهدا که الان در جمع ما هستند ، صیغه محرمیت خوانده اند ، خیلی دوست دارند صیغه دائم آنان را شما بخوانید.
اشکال ندارد، می گویم یک وقت مشخص کنند، بیایند دفتر.
 دوست داریم همین الان انجام شود.
مانعی ندارد. اما به شرطی
ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : رهبر، مهریه، عقد، خطبه

  • ::: پنج شنبه 89/3/20 ::: ساعت 2:9 عصر :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر

    در روز حشر آیا حیوانات تکلیفى هم دارند؟
     از برخى آیات (انعام، 38 و تکویر، 5) و روایات استفاده مى شود که حیوانات هم مانند انسان ها حشر دارند و در روز قیامت حاضر شده و در حد آگاهى و مسؤلیت هایشان، حسابرسى مى شوند و هر کس به حق خود مى رسد اگر در آیه 5 سوره تکویر، فقط نام حیوانات وحشى برده شده، یا به جهت غلبه است، یا به جهت ظلمى است که حیوانات وحشى نسبت به بقیه حیوانات دارند و یا...

    در این جا این پرسش باقى مى ماند که آیا حیوانات هم تکلیف دارند یا نه؟

    در پاسخ باید گفت که تکلیف مراحلى دارد و هر مرحله، ادراک و شعور متناسب خود را مى خواهد تکالیفى که در اسلام براى یک انسان وجود دارد، به گونه اى است که انجام آن ها بدون داشتن یک سطح عالى از عقل و درک ممکن نیست، و حیوانات هم مکلّف به آن نیستندزیرا شرط آن یعنى عقل و درک متناسب با آن تکالیف در آن ها نیست امّا مرحله ساده تر و پایین ترى از تکلیف درباره آن ها تصور مى شود که مختصرى فهم و شعور براى آن کافى است و نمى توان آن را در مورد حیوانات انکار کرد به همین جهت، حشر آن ها هم با حشر انسان ها تفاوت دارد، انسان ها بعد از حسابرسى یا وارد بهشت و یا وارد جهنم مى شوندولى حیوانات، بهشت و جهنم ندارندبلکه بعد از انتصاف و انتقام از یکدیگر (مثلا حیوان بى شاخ از حیوان شاخ دار به جهت ظلمى که به او کرده است، انتقام مى گیرد) مى میرند و خاک مى شوند

     1. مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهانى، ص 628، نشر دارالقلم، دمشق / تفسیر نمونه، آیة






    ::: دوشنبه 89/2/20 ::: ساعت 11:36 صبح :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر

     راه فائق شدن بر حیله‏ها و نقشه‏های شیطان، ایمان به خدا و پناه بردن به او و توکل به ذات مقدس او و اخلاص برای او است. این امر به تصمیم قاطع برای انجام وظایف بندگی و مجاهده با نفس نیاز دارد. در قرآن می‏خوانیم:«او و قبیله‏اش شما را می‏بینند، از جائی که شما آنها را نمی‏بینید»(1). مبارزه با چنین دشمن مستور و پنهانکاری نیاز به ارتباط با قدرتی نامحدود و نامرئی دارد، که او همان خدای مهربان است. این ارتباط دو عنصر دارد: 1. ایمان؛ 2. توکل،
     در سوره نحل آمده است:«شیطان بر کسی که ایمان آورد و بر خدا توکل کند، تسلط نمی‏یابد».(2)
     و نیز در همین سوره آمده است:«همانا حکومت شیطان بر کسانی است که ولایت او را می‏پذیرند و شرک می‏ورزند»(3). بنابراین از هر،امی که سرپرستی او را بر خویش می‏پذیریم و فرمان او را در فرمان خدا دخالت می‏دهیم، راه سلطه را باز می‏کنیم.
     دوام بر بعضی ذکرها، قرائت سوره‏های فلق و ناس، دوام بر وضوء قرائت قرآن و مراجعه به روایاتی که چگونگی وسوسه و دخالت شیطان رگ نشان می‏دهد(4)، به هر صورت هیچ چیز جز بصیرتی که خداوند مهربان بدهد و یاری کند، و با توسل به امامان«علیهم السلام» و دعا آبیاری شود، کارساز نیست.
     تذکر این نکته نیز لازم است که بعضی از راههای نفوذ شیطان، از مسیر نیازهای طبیعی است؛ از این رو باید آن نیاز را تأمین کرد. مثلاً وسوسه‏های جنسی
    ادامه مطلب...




    ::: دوشنبه 89/2/6 ::: ساعت 10:14 صبح :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر

    انس دایمى با دعا
    این نمک نشناسى است که انسان در مواقع گرفتارى و هجوم مشکلات به درگاه الهی التجاء و انابه کند و همین که حاجتش برآورده شد و به مرادش رسید دست از دعا و نیایش بردارد و از آن بدتر گاهى ناسپاسى و طغیان کند.
    «وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ ضُرٌّ دَعا رَبَّهُ مُنِیباً إِلَیهِ ثُمَّ إِذا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِى ما کانَ یدْعُوا إِلَیهِ مِنْ قَبْلُ»؛
    چون انسان را سختى رسید پروردگار خویش را بخواند و سوى او بازگردد وچون خدا نعمتى از جانب خویش بدو دهد آن سخت را که سابقاً خدا را به رفع آن می‌خواند فراموش کند.
    طلب مغفرت و رحمت
    در تمام قرآن 9 مورد به قهر خداوند، 20 مورد به سخط او، 13 مورد به انتقام حقتعالی اشاره شده، در حالى که به فضل حضرت پروردگار 107 مورد و به غفران و مغفرت 180 مورد و به رحمت او 352 مرتبه اشاره گردیده است. البته به غیر از 113 بارى که اوّل سوره‌هاو در سورة نمل دو بار قرار گرفته و این همه گواه این حقیقت است که اى بندگان الهى خود را زیر چتر رحمت خداوند مهربان و رؤف قرار دهید که خود فرموده است:
    کتب على نفسه الرّحمة؛ یعنى رحمت را براى خود نوشته و واجب کرده است پس انسان همواره باید طلب مغفرت و رحمت کند، چنان که از آیات زیادى بر می‌آید
    ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : انس دایمى با دعا، دنیا، اخرت

  • ::: چهارشنبه 89/2/1 ::: ساعت 3:40 عصر :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر

    موانع استجابت دعا
    اللهم اغفرلى الذنوب التى تجس الدّعاء.
    موانع تا نگردانى ز خود دور درون خانة دل نایدت نور
    بعضی می‌گویند ما دعا می‌کنیم پس چرا مستجاب نمی‌شود؛ این اشخاص باید علت را در خودشان بیابند و موانع را بر سر راه استجابت دعا بردارند و اینک به بررسى خلاصة موانع استجابت دعا می‌پردازیم.
    1. ظلم: تا مادامى که شخص گنهکار توبه واقعى نکند و از عمل زشت خویش نادم و پشیمان نباشد دعایش محجوب می‌ماند. امام صادق علیه السّلام می‌فرماید:
    «بیت الغناء لا تؤمن العجیعة و لا تجاب فیه الدّعوة و لا یدخلُهُ الملک»؛
    خانه‌ای که کانون غنا باشد، ایمنى از فجایع و حوادث تلخ ندارد، دعا در آن مستجاب نمی‌شود، فرشتگان در آن داخل نمی‌شوند.
    2. ظلم و حق الناس: مهمترین راه استجابت دعا برطرف کردن ذمّة خود از حقوق مردم است زیرا اگر حقى از حقوق مالى یا آبرویی مردم به گردن ما باشد هر چه هم دعا با سوز و گداز باشد مورد اجابت واقع نمی‌شود. خداوند تبارک و تعالى به حضرت عیسى بن مریم علیه السّلام وحى فرستاد که به بنى اسرائیل بگو:
    «انی غیر مستجیبٌ لاحدٍ منکم دعوةً و لاحدٍ من خلقى قبله مظلمةٌ»؛ به تحقیق دعاى احدى از شما را مستجاب نمی‌کنم در آن هنگام که مظلمه و حقى از بندگانم را بر گردن داشته باشید.
    3. با حکمت الهى منافات داشته باشد: خیلى چیزهاست که مورد‌ علاقة انسان است و فکر می‌کند که اگر دعا کند به آن می‌رسد در حالی که حکمت بالغة الهى خلاف آن را مصلحت می‌داند و چه بسا ما خیال می‌کنیم مصلحت ما در آن است و لذا گاهى زبان به شکوه و اعتراض باز می‌کنیم!
    «وَ عَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیرٌ لَکُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»؛
    شاید چیزى را که مکروه دارید که براى شما خوب است و شاید چیزى را دوست دارید که براى شما بد است خدا می‌داند و شما نمی‌دانید.
    4. چیز غیر ممکن
    ادامه مطلب...




    ::: شنبه 89/1/28 ::: ساعت 11:55 صبح :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر

    شرایط استجابت دعا
    در قرآن نکات مهمى دیده می‌شود که حکایت از شرایط استجابت می‌کندکه خلاصه وار اشاره می‌شود:
    1. معرفت و باور به این که پروردگار مالک على الاطلاق است و همه چیز را در دست قدرت خویش دارد و اگر اراده کند پیچیده‌ترین گره‌ها را باز می‌کند.
    «تَبارَکَ الَّذِى بِیدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَی‏ءٍ قَدِیرٌ»؛
    بزرگ است آن که سلطنت به کف اوست و او به همه چیز تواناست.
    2. دل را مصفّا کردن، حساسیت و عظمت دل نسبت به سایر اعضا بر کسی پوشیده نیست و بی‌تردید وقتى دل مصفّا شد دعا اثر می‌بخشد.
    « أُولئِکَ کَتَبَ فِى قُلُوبِهِمُ الْإِیمانَ وَ أَیدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ»؛
    این مردم پایدارندکه خدا بر دلهایشان نور ایمان انگاشته و بروح قدس الهى آنها را مؤید و منصور گردانیده است».
    3. استفاده از لقمه حلال؛ شاید بعضى توجه نداشته باشند که خوردن مال حرام چه اثرات سوء بر وجودشان می‌گذارد و چگونه راه استجاب دعا را مسدود می‌نماید؛
    « وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَینَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»؛
    مال یکدیگر را بناحق نخورید و کار را به محاکمه قاضیان نیفکنید که به وسیلة رشوه و زور پاره‌اى اموال مردم را بخورید با این که شما آگاهى دارید.
    4. تضرع و انابه: «ادعوا ربّکم تضرّعاً و خفیةً»؛
    پروردگار خویش را با تضرع وزارى و در نهان بخوانید.






    ::: پنج شنبه 89/1/19 ::: ساعت 12:16 عصر :::   توسط علی عرب فیروزجائی 
    نظرات شما: نظر